Muutitko juuri uuteen kotiin? Lue vastaukset uuden asukkaan yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin

Minkälaisissa asioissa isännöintitoimisto auttaa uutta asukasta? Tästä löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

1. Pitääkö taloyhtiölle tehdä erillinen muuttoilmoitus?

Valtakunnalliseen väestötietojärjestelmään tehty muuttoilmoitus ei välity taloyhtiön tietokantaan, joten muuttoilmoitus on tehtävä erikseen isännöintitoimistoon. 

Tee muuttoilmoitus isännöintitoimistoon heti, kun olet muuttanut taloon. Näin tarvittavat yhteystiedot ovat taloyhtiön tiedossa, ja esimerkiksi yhtiökokouskutsu tulee suoraan sähköpostiosoitteeseesi. Samalla kertaa tietosi välittyvät myös huoltoyhtiölle. Näin saat nimesi asunnon oveen, rappukäytävän nimitauluun ja ovisummeriin.

Muuttoilmoituksen voit tehdä kätevästi OmaRettassa

2. Suunnittelen remonttia – minkälaisista muutostöistä pitää ilmoittaa taloyhtiölle?

Jos suunnittelet remonttia uuteen kotiisi, tulee siitä ilmoittaa taloyhtiölle aina, kun remontti vaikuttaa tavalla tai toisella joko talon rakenteisiin tai naapuriasuntoihin. Tällaisia remontteja ovat esimerkiksi ne, jotka liittyvät kantaviin seiniin, vesieristyksiin, vesikalusteisiin tai sähkö- lämmitys-, vesijohto- ja viemärijärjestelmiin.

Pintojen maalaamisesta tai seinien tapetoinnista ei tarvitse erikseen ilmoittaa, mutta järkevää on, että kaikista muista asunnossa tehtävistä muutoksista ilmoitetaan aina taloyhtiölle. Näin kaikki asunnossa tehdyt muutostyöt näkyvät myös isännöitsijäntodistuksessa. 

Voit tehdä muutostyöilmoituksen suoraan OmaRettassa

Lue lisää: Kunnossapito- ja muutostyöohje

3. Haluaisin sauna- ja pyykkivuoron. Missä voin tehdä varauksen?

Kun haluat oman sauna- tai pyykkitupavuoron, isännöintitoimisto auttaa. Varaukset voit tehdä OmaRettan lomakkeella. Isännöintitoimistosta saat myös tiedon saunan ja pyykkituvan käyttömaksuista. Tutustu huolellisesti etukäteen myös yhteisten tilojen sääntöihin. 

Lue lisää: Taloyhtiön pesutupa toimivaksi – seitsemän vinkkiä

4. Tarvitsisin autopaikan. Miten toimin?

Taloyhtiön autopaikat jaetaan yleensä jonotusperiaatteen mukaan. Joissakin taloyhtiöissä paikkoja voidaan myös kierrättää tai arpoa varsinkin, jos autopaikkoja on huomattavan vähän tarjolla.

Voit tiedustella isännöitsijätoimistosta tarkemmin sitä, minkälaisin jakoperustein yhtiön autopaikat jaetaan ja mitä ne maksavat. Mikäli haluat varata itsellesi autopaikan, voit tehdä sen OmaRettassa.

Lue lisää: Taloyhtiön autopaikat herättävät keskustelua – yhteisesti sovituista säännöistä selkeyttä

5. Huoneistossani on ilmennyt vikaa. Kenelle ilmoitan asiasta?

Asunnossa ilmenneistä vioista, kuten tiputtelevista hanoista, viallisista pattereista tai vuotavista wc-kalusteista, voi ilmoittaa sähköisesti OmaRettassa. Se on kätevää myös siksi, että OmaRetta-palvelussa voit seurata tehtävän edistymistä reaaliajassa. 

Jos asunnossa on tapahtunut vesivahinko, ilmoita siitä välittömästi huoltoyhtiöön, joka päivystää yleensä vuorokauden ympäri. Huoltoyhtiön päivystävä puhelinnumero löytyy taloyhtiön ilmoitustaululta, mutta se kannattaa tallettaa myös omaan puhelimeen.

Lue lisää: Mitkä asiat taloyhtiössä kuuluvat isännöitsijälle ja mitkä huoltoyhtiölle?

6. Uuden naapurini kanssa on eripuraa. Voiko isännöitsijä auttaa?

Naapurin koira haukkuu häiritsevästi, metelöintiä jatkuu yömyöhään ja parveketupakointikin ärsyttää – mitä tehdä? Ensin asiasta kannattaa jutella suoraan naapurin kanssa. Jos sopua ei kuitenkaan synny ja häiritsevä käytös jatkuu, voi myös isännöinnin puoleen kääntyä. Isännöitsijätoimiston tehtävä on ottaa tilanteesta mahdollisimman puolueettomasti selvää ja keskustella molempien osapuolten kanssa asiasta, jotta riidat saadaan ratkottua.

Lue lisää: Naapurisopu koetuksella taloyhtiössä – miten ratkaista ongelmatilanteet?

7. Haluaisin taloyhtiön hallitukseen. Miten se onnistuisi?

Taloyhtiön hallituksen jäseniltä ei varsinaisesti edellytetä mitään erityisosaamista –tärkeintä on, että on kiinnostunut taloyhtiön yhteisistä asioista ja haluaa aktiivisesti vaikuttaa asumismukavuuteen, kiinteistön kuntoon ja omaisuuden arvoon.
Taloyhtiön hallitus valitaan yleensä sääntömääräisessä yhtiökokouksessa. Mikäli olet kiinnostunut hallitustyöskentelystä, voit kertoa siitä yhtiökokouksessa.

Lue lisää: Taloyhtiön hallitus – Mitä se tekee ja kuka voi kuulua hallitukseen?

Suurin osa isännöinnille kuuluvista asioista hoituu suoraan OmaRettan tai isännöinnin asiakaspalvelun kautta. Löydät oman isännöintitoimistosi yhteystiedot täältä.